Vianočné prianie s Barby a Mimi

sobota, decembra 23, 2017

Milujeme Vianoce!  Veľmi sa tešíme, že presne dnes, je ten deň "D". Štedrý deň, keď sme všetci spolu, keď to u nás doma rozvoniava a kedy sú naše deti v očakávaní. Detská predstavivosť, túžba a viera v niečo kúzelné, je v našich rodinách dôležitá. Rodičia sú tí, ktorí vytvárajú pocit hrejivého domova, voňavej vianočnej atmosféry a lásky. Tešíme sa, že sme mamami a obe sa snažíme, aby mali naše deti tie najkrajšie Vianoce.


Ako to vyzerá u nás na Vianoce? Dajte si punč vianočný a pokecajte si s nami, v tento čas sviatočný.



M: A je to tu. Máme pred sebou vianočný deň. Aj ty si vždy vravíš,  že to od minuloročných Vianoc ubehlo nejako rýchlo?
B: To si hovorím každé Vianoce. No je to naozaj tak. Ide to neuveriteľne rýchlo. Veď si ešte presne pamätám, ako chlapci  minulý rok od radosti píšťali pod stromčekom, že ten Ježiško naozaj prišiel. Presne tieto okamihy sa snažím si zakonzervovať niekde hlboko v srdci, aby som z nich čerpala po celý rok.

M: Ako si spomínaš na Vianoce v detstve?
B: Spomínam na nich s láskou a určite mám pri spomienke iskričky v očiach.  Vianoce sme mali vždy s bratmi vďaka rodičom, tie najkrajšie. Ja túto vianočnú atmosféru zbožňujem. Niekoho ten zhon okolo toho rozčuľuje, no mňa naopak. Cítim vnútorný pokoj a usmievam sa. Pokiaľ nevstúpim do obchodného centra (smiech). Ale nie. Tomuto šialenstvu sa vyhýbam.  Nie je to vôbec cielené. Je to hlavne preto, že celkovo nerada nakupujem a  že darčeky ku nám "nosia" kuriérske spoločnosti. V tomto ďakujem internetu za túto možnosť. A vlastne veď aj tak všetko vybaví Ježiško, nie?

M: Teraz už máš svoju rodinu. Ako trávite vianočné dni?
B: Tak isto, ako keď som bola malá. Dokým žijú moji rodičia, inak ako všetci pokope si neviem Vianoce predstaviť. Bolo by mi nesmierne smutno. A myslím, že všetkým. Teším sa, keď sa my dospelí radujeme z detského šťastia. Pri vianočnom stole je nás dokopy 8. Rodičia, mladší brat a babka. Zajtra príde aj starší brat s rodinou a neskôr navštevujeme aj manželovu stranu. Dnes sa z toho teším ešte viac, keďže už nie sme spolu toľko ako pred tým, keďže sme sa presťahovali.
 
M: Na vianočnom stole máte niečo výnimočné?
B: Myslím, že je to klasika. Máme kapustnicu, najlepší zemiakový šalát na svete od mamky, kapra, bobaľky,  koláče. Večeru začína otec s modlitbou, krížikom na čelo  a oblátkou s medom. Každý rok je to rovnako a každý rok, to mám presne takto rada. 


M: Už od novembra nás všade atakovali vianočnými reklamami.  Ako si zvládla vianočný zhon?  
B: Vždy, keď v telke začujem .." ale ja už  ho vidím", viem, že je už dobre. (smiech) Pre mňa to nie je zhon. Tento rok sme to museli všetko organizačne zmanažovať, keďže sme išli na Vianoce do našich milovaných Košíc.

M: Takže žijete Vianocami od adventu.
B: Ó jednoznačne. Už aj stromček sme mali od 1.12. Nebýva to u nás zvykom, no keďže sme cestovali, chcela som aby sme si predvianočnú náladu užili aj v Bratislave. U mňa tieto vianočné chúťky začínajú vibrovať niekedy už v polke novembra. Každý rok si robím playlist vianočných pesničiek, robíme vianočnú výzdobu, zapaľujeme adventné sviečky a veľa sa s deťmi rozprávame o Vianociach. Aj rozprávky na dobrú noc čítavame na vianočnú nôtu. Áno, ja som tématická matka. (smiech)

M: Keď má človek už vlastné deti, začne sa na vianočné chvíle tešiť ešte viac. Písali ste
s Joníkom a Guškom Ježiškovi? 
B: Áno písali. V katalógoch pokrúžkovali všetky strany, takže som to musela Ježiškovi trošku zredukovať. (smiech) Som plná očakávania tak, ako naši chlapci a neviem sa dočkať večera. Ako budú zisťovať kadiaľ sa ten Ježiško ku nám vlastne dostal. (smiech)




M: Čo práve robíte? Ako vyzerá u vás 24.12., hneď od rána?
B: Ja nič. (smiech)  Totálny veget. Tým, že sme  všetci spolu, tak som od varenia odbremenená. V túto dobu určite pozeráme s mojou babkou v telke Úsmev ako dar. To robievame každé Vianoce. Mamka varí a niečo ešte dorába. Deti sa po 134x od rána  pýtajú, " Kedy už konečne" a všetci im jednohlasne odpovedáme, že " Za chvíľu." (smiech) No nemiluj rodinné Vianoce! 

Obľúbená: 
- vianočná pesnička: Určite a jednoznačne Václav Neckař- Půlnoční.
- vianočný film: Láska nebeská.
- vianočná rozprávka: Perinbaba.
- vianočný darček: Každý jeden darovaný z lásky.
- vianočná kniha: Tohto roku Vianočné dni od Jeanette Wintersonove.
- vianočný zvyk: Keď môj otec zazvoní zvončekom a všetci dospelí sa tvárime veľmi vážne a prekvapene, keď pod stromčekom tie darčeky naozaj nájdeme. A deti nechápu. (smiech). Celá tá organizácia okolo toho, kto tie darčeky a kedy pod stromček dá, aby to chlapci nevideli je obrovská zábava. (smiech)
- vianočný gýč: Neviem či sa to ešte predáva, ale ten vianočný kapor, ktorý začal tancovať a hrať vianočnú pesničku, keď človek zatlieskal. (smiech) Ale ja na Vianoce znesiem skoro všetko. Nech si každý má to, čo sa mu páči.
- vianočná ozdoba: Vianočný stromček.

Tvoje vianočné prianie: Prajem si, aby sme ešte dlho v našej rodine mali Vianoce v tomto plnom počte a aby sme boli všetci zdraví. Všetkým deťom prajem, aby zažili Vianoce tam, kde je mama a oco. Aby sme si všetci užívali jeden druhého a boli sme tu pre seba. Spomaľme a len si užívajme, tu a teraz. 



B: Áno, Vianoce sú tu! Čo máš na nich najradšej?
M: Najradšej mám keď je všetko vyzdobené a všade svietia svetielka. V detských očiach je cítiť radosť a nádej. Tento mesiac je pre deti špeciálny. Pre mňa, ako matku malých detí, tiež. Prežívam to celé s nimi. Rada pečiem, rada zdobím, rada s nimi vyjedám mikuláššku nádielku a rozprávam sa s nimi o tom, čo by si priali pod stromček. Čítame si vianočné rozprávky... jednoducho Vianoce milujem a všetko okolo nich. 

B: Vianoce sú v zime. Máš rada toto ročné obdobie? Tešíš sa z neho?
M: Musím sa priznať, že zimu, ako ročné obdobie mám najneradšej. Ako malé dieťa som zimu milovala, no odkedy som matka, je to v zime náročne. Niekedy, keď nás čaká veľa presunov, po celom dni mám pocit, že som len stále niekoho obliekala a vyzliekala.... to je strašne vyčerpávajúce.

B: Ste už 4 členná rodina. Pre vás sú to druhé spoločné Vianoce v tomto zložení. Na čo sa najviac tešíš tento rok?
M: Každý rok sa na Vianoce teším rovnako. Každý rok sú iné, niečim výnimočné. Tento rok už Leluška bude Vianoce vnímať viac, no ešte tomu úplne nerozumie. Budúci rok ich opäť bude vnímať viac a o to budú viac špeciálnejšie. Teším sa na jedlo a koláče, teším sa na Teuška, ako bude rozbalovať darčeky, teším sa na rodinu, ktorá býva ďaleko od nás a teraz budeme spolu. Paradoxne, Vianoce mám najradšej a Silvester nemusím, takže hneď po Vianociach príde obdobie, ktoré by som chcela prespať.



B: To aj ja! Vytvorili ste si ako rodina nové zvyky, či ste si obaja priniesli tie pôvodné zo svojich rodín?
M: Na Vianoce  sme poväčšinou u mojich rodičov v Košiciach, takže Luky nemá na výber (smiech) a ani naše deti.. Minulé Vianoce sme ostali ako rodina v Bratislave a kedže som pripravovala štedrú večeru ja, všetky zvyky som preniesla z mojej strany rodiny. Myslím si, že sme takto všetci spokojní a nikto neprotestuje.

B: Teuško je už veľký chlapec. Ako sa pripravoval na Ježiška?
M: Teušiak je už veľký, všetko to už vníma  na 100%. Preto som mu vytvorila zážitkový adventný kalendár, v ktorom sa nachádzajú zážitky vo forme úloh, ako napríklad pečenie perníkov, zdobenie stromčeka, zdobenie okien a písanie  Ježiškovi. Tak je Teuš zapojený do všetkého a stáva sa malým pomocníkom v tieto nádherné dni. Najväčšie zadosťučinenie je, že pri všetkom vianočnom má nádhernú iskru v očiach, radosť a nedočkavosť. To je to najkrajšie, čo u neho vnímam, ako novú vec počas vianočného obdobia.



B: Ako vyzerá váš vianočný stôl? Aké jedla pripravuješ?
M: My nie sme ničím výnimoční. Nedodržiavame žiadne tradície a veľa ceremónií preskakujeme. Naša rodina najradšej papá, (smiech) v každom ročnom období, preto Vianoce nie sú žiadna výnimka. Ja som, priznám sa, "kapustnicoholik." Kapustnicu by som dokázala jesť od rána do večera, každý deň. Preto začíname večeru práve s ňou. (smiech) Po nej prichádza klasický majonézovo-zemiakový šalát s rezňami. My ryby nepapáme, takže tie nám chýbajú. To je náš základ, ktorého sa objeme a dotlačíme koláčmi.

B: Celú rodinu máte v Košiciach. Ste dnes všetci spolu,  či sviatkujete sami doma?
M: Pôvodne sme plánovali Vianoce doma v Bratislave tak, ako minulý rok. No pricestovali sme na pár dní do Košíc a rozhodli sme sa, že Vianoce ostaneme tu, pretože sa s rodinou nevidíme často počas roka. Predsa len cesta Ke-Ba a naopak, je veľmi náročná a tak sme sa rozhodli, že budeme spolu všetci v našich rodných Košiciach.


 Obľúbená: 
- vianočná pesnička: Driving home for Xmas.
- vianočný film: Všetky, ktoré sú vianočné.
- vianočná rozprávka: Tri oriešky pre Popolušku.
- vianočný darček: Radosť v detských očiach, keď si rozbalia svoj vytúžený darček
- vianočná kniha: Vianočné príbehy na celom svete... (aktuálna knihu, ktorú už mesiac čítam Teuškovi). 
- vianočný gýč: Súhlasím s tebou, ten kapor bol hrozný. (smiech)
- vianočná ozdoba: Muchotrávka (smiech). Všade!! Svetielka, ozdoby, dekorácie, všetko vianočné u nás zdobí,malá červená muchotrávka.

Tvoje vianočné prianie: Želám si, aby sa ľudia počas vianočných sviatkov cítili šťastní a boli so svojimi najbližšími, s ktorými sa budú cítiť príjemne a veselo. Nech sme všetci zdraví po celý rok a nech sa aj tie najmenšie očičká rozžiaria od šťastia po celom svete, pretože Vianoce sú o tom, aby sme boli všetci šťastní aspoň v ten, jeden deň. 


Na sebe máme: Lemur, Malé radosti





Prajeme vám tie najkrajšie Vianoce! 



You Might Also Like

0 komentárov

Populárne príspevky

Kolekcia ĽÚBIM ŤA

ZOBERPREČ

ZOBERPREČ