Na dráte Dominik Landsman

streda, marca 28, 2018

Dominik Landsman je autorom ironického blogu Denníček moderního fotra, ktorý vyšiel aj knižne v podobe dvoch titulov: " Denník moderného fotra, alebo Prečo by muži nemali mať deti a " Denník moderného fotra, Alebo Pánboh mi to oplatil na deťoch." Tento super otec sa dobrovoľne stal "ženou" v domácnosti a matkou v jednom. Píše o tom, ako to naozaj na materskej je a že to nieje teda vôbec dovolenka. 
  
Uvarte si kávu, vyložte si nohy na stôl a pokecajte si spolu s nami.



Dominik ako ste sa ocitli na materskej dovolenke? Táto "povinnosť" sa skôr spája s poslaním nás žien, matiek.
- Bylo to věru velmi romantické. Vyrazili mě z práce asi dva měsíce před porodem a já jsem si nebyl schopný najít adekvátní zaměstnání. Manželka měla teplé místečko, kam se mohla vrátit, tak se tam vrátila a já přijal roli hausfrau.
 
Mužov na materskej je určite dosť, len sa o tom asi veľmi nehovorí. Ako na to reagovalo okolie?
Já snad žádného muže na mateřské neznám. Okolí na to reagovalo pobaveně. Rodiče z toho úplně nadšení nebyli, ale potom si na to všichni zvykli.
 
Váš blog je reálny s dávkou nadsádzky, cinuzmu a humoru. Nehovoríte o tom, že je všetko len krásne a úžasné. Píšete úprimne,  že vás váš syn Čenek (jeho pseudomym)  veľakrát privádza do zúfalstva. Čo vnímate ako to najhoršie počas 24 hodinovej starostlivosti o dieťa? Z fyzickej a psychickej stránky. 
Po fyzické stránce mě nejvíc iritovalo to nevyspání. Dítěti je tak nějak jedno, že chcete spát. Prostě když se mu chce řvát, tak začne řvát. Od toho rovněž pramení ta psychická stránka. Když je člověk nevyspalej, na psychice mu to nepřidá. Já jsem navíc velmi chytře přestal po porodu syna kouřit a po měsíci na mateřské jsem opět začal, jinak by mi jeblo.
 
Vaše fotky na blogu sú presne také, ako to u väčšiny matiek na materskej vyzerá. V pondelok je ešte poriadok a v piatok je to už hotová katastrofa. Mali ste na materskej nejaký systém, aby všetko fungovalo tak ako má?
Žádný systém nebyl. Tady nefungovalo vůbec nic. Probíhala tady anarchie a bezvládí. Byli jsme jen krůček od feudalismu a moru.


Sú dni, ktoré sú zlé a potom dni, ktoré sú ešte horšie. (smiech) Mnoho žien na materskej funguje už len na zotrvačník a snaží sa deň jednoducho prežiť. Aj u vás to tak bolo?
Já tomu říkám stav zombie. Člověk prostě funguje nějak samovolně, ze zvyku, aniž by vnímal okolí.
 
Mnoho otcov, ktorí s deťmi netrávia toľko času ako ste to mohli zažiť vy, materskú dovolenku veľakrát bagatelizuje. Veď čo také náročné žena počas dňa doma môže robiť. Ako teda vyzeral váš bežný deň?
Ráno brzy vstát, nakrmit dítě, zabavit dítě, jít s dítětem někam ven, vrátit se domů s dítětem, nakrmit dítě, uklidit bordel po dítěti, pokusit se uspat dítě, jelikož dítě nechce usnout, tak zabavit dítě, jít zase ven tou samou trasou, co dopoledne a co poslední rok, vrátit se z procházky, nakrmit dítě, hypnotizovat hodiny, kdy už bude šestá a manželka se vrátí z práce, vyhrožování hodinám, jak to, že ještě není šestá, přemlouvání hodin, aby už bylo šest, uplácení hodin a pak konečně šestá hodina a manželka přichází. V ten moment pro mě začínal den.

Váše blogové príspevky ste vydali aj knižne. Denník moderného otca 1 a 2 sú veľmi populárne tituly. Ľudí a hlavne matky baví čítať, že v tom nie sú samé. Bolo písanie vašou psychohygienou počas materskej? 
Těžko říct. Spíš jsem neměl moc co dělat, tak jsem psal. Je to takový nenáročný koníček.
 
Do dnešnej doby ste napísali už 5 kníh. O čom sú zvyšné tri? (Denník moderného páru, Lapuťák a kapitán Adorabl, Továreň na debilno).
- Deníček moderního páru pojednává o tom, jak jsem se potkal se svojí nynější ženou, matkou Čeňka. Rozpitvávám tam takové to klasické partnerské klišé, jako je první rande, společná dovolená, sestěhování se a podobně.
- Lapuťák a kapitán Adorabl je dobrodružný pohádkový příběh pro děti a dospělé, kde se malý kluk jménem Čeněk seznámí s kapitánem Adorablem, což je lovec odměn v Sedmimoří, který je na stopě Lapuťákovi, což je nesmírně vzácný tvor. Adorabl vezme Čeňka do Sedmimoří (fantaskní svět) s sebou, kde zažívá největší dobrodružství ve svém životě. Snažil jsem se, aby to bylo vtipný i pro dospělý.
- Továrna na debilno je společensko-politická satira. Taková humpolácká a velmi nekorektní. 


Čenek už vyrástol, vy píšete, manželka pracuje. Určite sa vás každý pýta, kedy bude druhé dieťa, však? (smiech)
 No jasně. To je první otázka, kterou dostávám. Další dítě neplánujeme. My jsme tedy neplánovali ani to první.
 
Keby ste mali troma slovami popísať materskú, otcovskú  dovolenku. Aké by to boli?
Pořád to samé.


Ďakujeme 





















You Might Also Like

0 komentárov

Populárne príspevky

Kolekcia ĽÚBIM ŤA

ZOBERPREČ

ZOBERPREČ